Integracja danych: tradycyjna, chmurowa czy hybrydowa? 

,

Słuszne decyzje biznesowe można podjąć dopiero wtedy, kiedy zbierze się dane w jednym miejscu. Jednak zebranie lawinowo rosnącego wolumenu w jedno, spójne źródło to nie lada wyzwanie.  Z pomocą przychodzą różne technologie integracji danych. 

Z artykułu dowiesz się: 

  • jaki jest cel integracji danych
  • jaką wartość biznesową przynosi łączenie danych
  • jakie są główne trendy w integracji danych
  • jaka jest rola analizy biznesowej w integracji danych


Integracja danych z różnych źródeł, by uzyskać jasny i pełny obraz sytuacji, to pierwszy krok do ich przetwarzania i analizy. Współcześnie dane płyną coraz szerszym i bardziej zróżnicowanym strumieniem, więc biznes bacznie obserwuje najlepsze trendy, metody i narzędzia integracji danych. 

Jednak samo utrzymanie i zintegrowanie zbiorów danych już nie wystarcza. Firmy z każdej branży oczekują możliwości pełnego wykorzystania wszystkich zgromadzonych faktów i liczb, bez względu na źródło. 

Według raportu Symantec CloudSOC przeciętnej wielkości przedsiębiorstwo korzysta zazwyczaj z 928 aplikacji (!), a do tego z kilku autorskich systemów – w bazach których również nie brakuje danych. Nie dziwi więc, że według raportu Grand View Research z 2022 roku rynek integracji danych biznesowych ma osiągnąć wartość 3843,4 mln USD (3312,03 mln EUR) do 2027 roku. Zdaniem autorów raportu przewidywana roczna stopa zwrotu z inwestycji w okresie jej trwania (CAGR) na rynku integracji danych biznesowych w latach 2021-2027 ma wynieść 7,1%. 

Jakie korzyści przynosi integracja danych? 

Rosnąca nieprzerwanie ilość danych oznacza, że ich integracja jest przedsiębiorstwom niezbędna do funkcjonowania i sprawnego działania. Chodzi przede wszystkim o dostępność danych, których organizacja potrzebuje jako całość, a nie tylko tych, których wymaga konkretna komórka. Jeśli firma dysponuje jedynie rozproszonymi danymi, to pracuje w silosach lub na niekompletnych danych. A to prosta droga do błędnych decyzji i zmarnowanych zasobów. 

Integracja danych ułatwia dostęp do danych zbieranych z wielu aplikacji i generowanych w wielu miejscach. Dane są bardziej widoczne i łatwiej dostępne, co zmniejsza obciążenie pracowników. Dzięki temu mogą się oni skupić się na realizowaniu strategicznych potrzeb analitycznych, a nie na identyfikowaniu źródeł danych i ich ręcznej kompilacji na potrzeby raportowania i analiz. 

Ogólnie rzecz biorąc, dostęp do zintegrowanych danych to szansa na lepsze planowanie strategiczne, taktyczne i operacyjne. Firmy bez wdrożonej strategii integracji danych – lub ignorujące potrzebę połączenia różnych źródeł danych – dochodzą do ściany: stają się nieefektywne, ponoszą wysokie koszty, a oferowane przez nie usługi przestają być konkurencyjne. 

Przyszłość integracji danych: model EAI czy EiPaaS? 

Podobnie jak w innych obszarach IT, techniki integracji danych rozwijają się, aby nadążyć za rozwijającymi się potrzebami biznesu. O jakich trendach mówi się w świecie integracji danych? Jakie podejścia warto rozważyć, planując integrację danych w najbliższych latach? 

Jednym z rozwiązań jest Enterprise Application Integration (EAI). Proces ten łączy szereg aplikacji firmowych w spójną całość. W zamyśle chodzi o to, aby aplikacje wymieniały się danymi i ze sobą współdziałały. Dzięki tak ulepszonej komunikacji organizacje mogą usprawnić pracę i ograniczyć procesy manualne. 

Kolejnym wartym uwagi rozwiązaniem jest wdrożenie biznesowej platformy integracyjnej w chmurze (Enterprise Integration Platform as a Service, EiPaaS). Usługa ta działa jako centralny hub wymiany danych: poszczególne aplikacje i platformy łączą się z nią, aby wymieniać się danymi i udostępniać informacje w czasie rzeczywistym. Model EiPaaS pozwala zaoszczędzić czas i zasoby dzięki automatyzacji procesów, a skonsolidowane dane są dokładniejsze i bardziej przejrzyste. 

Rozwiązanie hybrydowe: dane korporacyjne gotowe na AI 

Zupełnie inne podejście reprezentuje hybrydowa platforma integracyjna (Hybrid Integration Platform, HIP). Na czym polega różnica? W modelu tradycyjnym integrowane są po prostu dane z różnych źródeł, a HIP łączy w sobie wiele technik integracji i jest połączeniem systemów fizycznych i chmurowych. Rozwiązanie hybrydowe oferuje również dodatkowe możliwości dla użytkowników, takie jak mapowanie danych, łączność z interfejsami API czy zarządzanie procesami biznesowymi. HIP opracowano z myślą o zwinnych i elastycznych rozwiązaniach integracyjnych, przeznaczonych dla złożonych i nowoczesnych środowisk IT. Często obejmują zaawansowane funkcjonalności, takie jak uczenie maszynowe (ML) i sztuczna inteligencja (AI). 

Już w 2021 roku firma konsultingowa Gartner ogłosiła, że do 2022 roku co najmniej 65% dużych organizacji w ramach cyfrowej transformacji wdroży model HIP. Uznano bowiem, że podejście hybrydowe wspiera działania firmowe na warunkach dopasowanych do konkretnej sytuacji. Oznacza to, że organizacje nie muszą rezygnować z działającego oprogramowania i technologii. To szczególnie ważne, gdy trzeba zachować niektóre systemy ze względów bezpieczeństwa lub wymogów prawnych. 

Integracja danych: jak nie pozostać w tyle? 

Według raportu Capgemini z 2021 roku ponad 75% dyrektorów banków uważa, że ręczne procesy, duplikacja danych i przestarzałe systemy spowalniają obsługę danych. Nic dziwnego, że tylko 26% banków jest w stanie uzyskać odpowiedni poziom wartości ze swoich zasobów danych. Przyczyną może wcale nie być brak wiedzy, ale raczej nieadekwatne rozwiązania IT.  

Bank sztywno ograniczający przepływ danych w ramach pionu biznesowego czy departamentu nie ma szans na sukces w dziedzinie cyfrowej transformacji. Jednym z rozwiązań może być Payres: autorska aplikacja biznesowa, która umożliwia bankom wykorzystanie danych przepływających między systemem centralnym banku a innymi systemami. Aplikacja aktywuje dane w czasie rzeczywistym, a jej działanie jest w pełni zautomatyzowane. 

Dane mogą być wykorzystywane do zaawansowanych celów raportowych, uruchamiania różnych reguł biznesowych wywołujących efekty w systemach zewnętrznych czy tworzenia profilu klienta, który może być wykorzystywany do spersonalizowanych działań w komunikacji biznesowej. Co ważniejsze, Payres dostosowuje się do potrzeb poszczególnych działów banku, pasuje do różnych modeli obsługi klienta i kanałów komunikacji. 

Przykładowo: klient płaci kartą za zakupy w sklepie partnerskim. Sprzedawca nie musi pamiętać o ręcznym uwzględnieniu należnego rabatu, bo w aplikacji Payres jest on wyliczany automatycznie, na podstawie danych dostępnych w jego banku. Wszystko to dzieje się w momencie autoryzacji transakcji, w czasie rzeczywistym, gdy klient jest jeszcze w sklepie. Co więcej, historyczne zapisy transakcji pozwolą bankowi na przygotowanie spersonalizowanej oferty karty debetowej, czy też prośby o informację zwrotną dotyczącą doświadczeń zakupowych. 

Integracja danych? Tak, ale tylko z pomocą ekspertów 

Nowoczesne podejście do integracji danych przynosi szereg korzyści: obniżenie kosztów utrzymania jednego systemu czy sprawniejsze zarządzanie danymi. W CCA zrealizowaliśmy szereg udanych projektów, które nauczyły nas, że podstawowym wyzwaniem w integracji danych jest zadbanie o ich spójność i integralność. 

Jeśli chcesz połączyć dane rozproszone w wielu źródłach, wykorzystując aplikacje własne albo rozwiązania chmurowe, możemy Ci pomóc. Możemy także opracować atrakcyjną cenowo strategię integracji danych albo audyt obecnie stosowanej. Zgłoś się do nas, jeśli potrzebujesz fachowego doradztwa w wyborze odpowiedniego rozwiązania do integracji danych. Z przyjemnością omówimy kwestie, z którymi mierzysz się w tym kontekście, aby zobaczyć, co możemy dla Ciebie zrobić.