Trendy 2024: co czeka bankowość w Roku Smoka? 

,

W lutym 2024 rozpocznie się Rok Smoka. W chińskiej kulturze smok jest symbolem mocy, szlachetności, szczęścia i powodzenia. Czy branżę bankową czeka rozwój godny tej potężnej istoty? 

Rok 2023 był dla bankowości technologicznie wyjątkowy. W ciągu ostatnich 12 miesięcy branża BFSI przeszła duże zmiany. W marcu 2023 uruchomiono komunikaty płatności zgodne z ISO 20022, a przez cały rok trwał prawdziwy renesans rozwiązań technologicznych wspieranych przez algorytmy bazujące na sztucznej inteligencji. 

Do wprowadzenia ISO branża przygotowywała się już od kilku, jeżeli nie kilkunastu lat. Ta druga, choć rozwijana od lat, weszła na rynek skokowo i od razu zawłaszczyła uwagę specjalistów z wielu obszarów ze względu na niespotykane możliwości, jakie daje – również w branży finansowej. Przeczytaj, na co naszym zdaniem warto zwrócić uwagę w 2024 roku. 

Wzrost i rozwój płatności transgranicznych  

Coraz więcej firm kupuje towary i usługi z rynków zagranicznych, jednak płatności transgraniczne nie nadążają za rozwojem rynku. Przelewy są realizowane zbyt wolno i są kosztowne, a cały proces – pozbawiony przejrzystości. Co więcej, żaden gracz niebędący bankiem nie ma więcej niż 1% rynku, mimo że najwięksi z nich mają znaczne przepływy i globalny zasięg. 

Dyskusja o tym, jak usprawnić bankowość transgraniczną B2B, z pewnością będzie jeszcze bardziej intensywna w roku 2024. Na finansowej scenie wyłaniają się dwie kluczowe technologie, których postęp warto obserwować w nadchodzących miesiącach. Chodzi o CBDC (waluty cyfrowe banku centralnego) i stablecoiny (rodzaj kryptowaluty powiązanej z walutą fiducjarną). Pytanie zasadnicze nie brzmi zatem, który system jest lepszy, ale który będzie się lepiej skalować w różnych obszarach geograficznych i sektorach. Jak zauważa Forbes, płatności transgraniczne to obszar, który dzięki bezprecedensowej przejrzystości danych budzi się do nowej ery rozwoju. 

„Zielona bankowość” w związku z ESG 

Banki, jako instytucje zaufania publicznego, są od lat liderami promowania idei ochrony środowiska. W końcu jak lepiej udowodnić, że jest się instytucją zaufania publicznego, jeżeli nie przez praktyczne działania, np. wsparcie lokalnej społeczności? Jednak wraz ze zmieniającymi się przepisami, np. przyjętą pod koniec 2023 roku dyrektywą CSRD, kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem będą miały niespotykany dotąd wpływ na bankowość.  

Portal Brytfmonline zauważa, że w nadchodzącej dekadzie bankowość musi być „świadoma celu” – w tym celów środowiskowych (!). Można się zatem spodziewać, że na rynku pojawią się narzędzia i platformy, które pomogą inwestorom podejmować świadome decyzje inwestycyjne w zakresie ESG. Wykorzystując dane bankowe w połączeniu z możliwościami, jakie daje AI, banki będą mogły identyfikować obiecujące przedsięwzięcia w zakresie zrównoważonego rozwoju. Zarówno banki, jak i fintechy będą inwestować w zrównoważone technologie i rozwijać produkty oraz usługi finansowe, które wspierają przejście na gospodarkę niskoemisyjną. 

Nowe modele bankowości środkiem do budowania customer experience 

W nadchodzących kwartałach tradycyjne banki będą w coraz większym stopniu wykorzystywać zaawansowaną analizę danych, by lepiej zrozumieć preferencje klientów. W tym kontekście eksperci mówią wręcz o hiperpersonalizacji – jej celem będzie oferowanie usług, które są wysoko spersonalizowane i dostosowane do indywidualnych potrzeb klientów. Jednak dążenie do hiperpersonalizacji i oferowania klientom usług dopasowanych do ich potrzeb pociągnie za sobą konieczność wprowadzania zmian w modelu działania całego banku. 

Open banking, czyli model współpracy, w którym zewnętrzni dostawcy wykorzystują dostęp do danych finansowych za pośrednictwem interfejsów API, by opracowywać innowacyjne produkty i usługi, notuje tendencję wzrostową już od kilku lat. W 2023 roku branża zaczęła mówić o dwóch innych modelach działania, które jeszcze mocniej rewolucjonizują to, co nazywamy „tradycyjną bankowością”. Chodzi o model Banking-as-a-Service oraz Embedded Banking. Mówiąc w skrócie, chodzi o to, jak realizowane będą procesy bankowego IT, zwłaszcza opracowywanie nowych produktów bankowych i rozwiązań w odpowiedzi na zapotrzebowanie klientów. W branży toczy się obecnie dyskusja, który z tych modeli jest lepszy (i korzystniejszy finansowo!). Nasza propozycja to umiejętne połączenie tych dwóch opcji, o czym więcej przeczytasz w artykule: „Kto ma rządzić bankowym IT?”. 

Banki będą też nadal dążyć do poszerzania swojej oferty usług cyfrowych. Będzie również coraz więcej banków wyłącznie cyfrowych (digital-only). Instytucje te będą realizować cyfrowe usługi, od otwarcia konta po udzielanie pożyczek, całkowicie online. W 2024 roku możemy się spodziewać także, że banki będą oferować swoim klientom szerszy zakres usług finansowych, w tym inwestycje, ubezpieczenia i zarządzanie majątkiem. Na znaczeniu zyska także integracja usług finansowych z innymi, nawet w ramach platform detalicznych lub aplikacji konsumenckich. W nadchodzących miesiącach możemy się spodziewać, że banki będą coraz mocniej dążyć do jeszcze głębszej i płynniejszej integracji usług finansowych z platformami niefinansowymi. Przejazd Uberem opłacony w aplikacji bankowej, a inwestycje zarządzane za pomocą ulubionej platformy społecznościowej? Być może. 

Sztuczna inteligencja nie zastąpi empatii w bankowości 

W ostatnich miesiącach AI stała się tematem numer jeden i przeszła z kategorii science fiction do kategorii rozwiązań „do wdrożenia jak najszybciej”. Banki liczą, że sztuczna inteligencja odegra większą rolę w bankowości korporacyjnej. Oferuje bowiem znaczną przewagę konkurencyjną tym, którzy potrafią ją skutecznie wykorzystać do poprawy obsługi klienta, sprawniejszego zarządzania ryzykiem i wykrywania oszustw. 

W 2024 roku algorytmy sztucznej inteligencji będą z pewnością wykorzystywane do automatyzacji i wsparcia procesów zapleczowych banku, takich jak ocena scoringu kredytowego, wykrywania oszustw i ocena ryzyka. Jeżeli tak się stanie, to możemy się spodziewać szybszych i dokładniejszych decyzji ze strony banku. Mając do dyspozycji dane bankowe, można wykorzystać algorytmy do zaawansowanej analizy, która pozwoli oferować klientom spersonalizowane porady finansowe, w tym rekomendacje inwestycyjne i wsparcie w budżetowaniu (nawet całodobowo!). To pozwoli obniżyć koszty i poprawić wydajność, co uwolni zasoby ludzkie, aby skupić się na działaniach o wartości dodanej, takich jak obsługa klienta i planowanie strategiczne. 

Jednak w kontekście wspomnianej hiperpersonalizacji warto zauważyć, że choć algorytmy dostarczają wyników analitycznych szybciej, sprawniej, z mniejszym błędem, są także… bardziej bezwzględne. Ignorowanie emocji klienta może wpłynąć na customer experience, więc niezwykle ważne będzie, żeby algorytmy pełniły rolę doradcy, a nie głównego decydenta. W 2024 roku empatia również będzie trendy! 

Bankowość w Roku Smoka pod znakiem synergii technologii 

Rok 2024 z pewnością przyniesie dalsze kroki w ewolucji technologii, które zadebiutowały w 2023 roku. Połączenie różnych przełomowych innowacji zapoczątkuje nową erę wciągającego customer experience, które będzie spiritus movens branży bankowej i fintechem w 2024 roku. Jeżeli chcesz pozostać na bieżąco z najnowszymi wiadomościami z obszarów data-driven banking, płatności międzynarodowych oraz wdrożenia ISO 20022, zapisz się do naszego newslettera.