Banki w erze e-commerce: adaptacja czy stagnacja? 

Sektor bankowy mierzy się z rosnącym wolumenem danych i transakcji online. Równocześnie banki muszą przyśpieszyć transgraniczne przelewy detaliczne. A wszystko to w obliczu presji fintechów i banków cyfrowych. Jak zatem zachować konkurencyjność w erze handlu elektronicznego? 


Z tego wpisu dowiesz się: 

  • jak popularność e-commerce wpływa na sektor bankowy,
  • jakie wyzwania stawiają przed bankami rosnący wolumen danych i presja na szybkość transakcji detalicznych,
  • jak banki adaptują działania i infrastrukturę do e-commerce,
  • jakie strategie stosują banki, aby sprostać tym wyzwaniom,
  • na jakie korzyści mogą liczyć banki, które skutecznie się adaptują. 

Handel elektroniczny rewolucjonizuje sposób, w jaki klienci zarządzają finansami. Wpływ e-commerce na sektor bankowy to jednak nie tylko oferta płatności online czy aplikacja bankowa. Tradycyjne instytucje finansowe mają dużo więcej wyzwań. 

Jak przyzwyczajenia z e-commerce wpływają na banki 


Banki mierzą się z ogromnym wzrostem wolumenu danych. Systemy płatności detalicznych w strefie euro obsługują głównie płatności dokonywane przez osoby fizyczne. To transakcje o stosunkowo niskiej wartości i wysokim wolumenie. Jak podaje EBC, w 2021 roku przetworzono około 50 mld transakcji o łącznej wartości 41,1 bln euro. To ponad 95 tys. transakcji na sekundę! Muszą być przetworzone z zachowaniem najwyższych standardów rzetelności. Banki to w końcu instytucje zaufania publicznego. Pisaliśmy na naszym blogu, co to oznacza dla reklamacji w bankowości.  

Do tego dochodzi rosnąca szybkość transakcji w środowisku online. Klienci chcą płatności natychmiastowych. Tymczasem szybkość tradycyjnych elektronicznych przelewów bankowych zależy od infrastruktury każdego kraju. Zwykle są przetwarzane w partiach, co najmniej raz dziennie. Nie są też przetwarzane w nocy ani w weekendy. W 2020 roku MasterCard zrealizował badanie wśród konsumentów na sześciu rynkach na trzech kontynentach. Respondenci chwalili płatności w czasie rzeczywistym za wygodę i dokładność. Ciekawsze okazało się natomiast, że uznali płatności w czasie rzeczywistym za równie ważne lub ważniejsze niż (1) dostęp do internetu, (2) dostawa następnego dnia czy (3) codzienne usługi komunalne. Trzy czwarte uczestników badania chciałoby, aby wszystkie płatności cyfrowe odbywały się w czasie rzeczywistym. To wysoko postawiona poprzeczka. 

Banki reagują w obliczu zwinnej konkurencji 


Konkurencja ze strony start-upów, fintechów oraz banków cyfrowych pogłębia wyzwania, przed którymi stoją tradycyjne banki. Konkurenci są elastyczniejsi i szybciej adaptują nowe technologie. Tradycyjne instytucje finansowe muszą przyśpieszać, aby dotrzymać im kroku. 

Banki są już świadome konieczności posiadania skutecznej strategii, aby sprostać oczekiwaniom klientów przyzwyczajonych do standardów e-commerce. W handlu elektronicznym to dane umożliwiają szybkie i sprawne reagowanie na zmieniające się trendy i potrzeby klientów. Dlatego banki coraz częściej inwestują w strategie cyfrowe i innowacyjne technologie. To ich sposób na szybkie, wydajne i elastyczne usługi finansowe, którymi mogą konkurować z firmami e-commerce.  

Przemyślana strategia szansą na „pole position” 


Kluczowym elementem strategii wielu banków stały się inwestycje w infrastrukturę cyfrową. Tak dążą do ulepszenia usług bankowości internetowej oraz obsługi transakcji e-commerce. Silna obecność w przestrzeni cyfrowej nie jest już jedynie opcją. To konieczność, aby sprostać oczekiwaniom coraz bardziej cyfrowego społeczeństwa. Innowacyjne podejście i strategiczne partnerstwa kształtują przyszłość sektora finansowego. Podkreślają tym samym wagę adaptacji i pionierskich rozwiązań w erze cyfrowej. Oto kilka przykładów: 

1. Inwestycje w infrastrukturę cyfrową: inwestowanie w technologie i platformy cyfrowe w celu ulepszenia usług bankowości internetowej i obsługi transakcji e-commerce.

Przykład: Chase Bank (JPMorgan Chase & Co.)  

Chase Bank z powodzeniem dostosował się do zasad handlu elektronicznego. Zainwestował w cyfrowe platformy bankowe i innowacyjne rozwiązania płatnicze. Oferuje przyjazną dla użytkownika aplikację bankowości mobilnej i usługi bankowości internetowej. Chase Pay (cyfrowy portfel banku) umożliwia klientom dokonywanie bezpiecznych płatności online i usprawnia proces realizacji transakcji w witrynach e-commerce i aplikacjach mobilnych. Chase nawiązał też współpracę z głównymi platformami e-commerce, takimi jak Amazon i PayPal. Oferuje nagrody i rabaty klientom, którzy używają swoich kart kredytowych lub debetowych Chase do transakcji online. 

2. Współpraca z firmami fintech w celu wykorzystania innowacyjnych rozwiązań w zakresie płatności e-commerce, wykrywania oszustw i obsługi klienta. 

Przykład: HSBC 

Bank nawiązał partnerstwo z firmą fintech Bud Financial, aby rozwijać swoją ofertę cyfrową. Bud Financial dostarcza platformę integrującą różne usługi finansowe, co umożliwia HSBC dostosowanie swojej oferty do indywidualnych potrzeb klientów. Bank uzyska dostęp do usług agregacji open banking, analizy danych i interfejsu programowania aplikacji (API) firmy Bud.  

3. Ulepszone środki bezpieczeństwa w celu ochrony danych finansowych klientów w transakcjach e-commerce. 

Przykład: Citibank 

Citi nawiązał partnerstwo z firmą Forter, specjalizującą się w rozpoznawaniu oszustw w e-commerce. Bank może korzystać z zaawansowanych narzędzi do analizy danych i sztucznej inteligencji do identyfikowania podejrzanych transakcji i zapobiegania oszustwom finansowym w czasie rzeczywistym. 

4. Większa dbałość o zgodność z przepisami. 

Przykład: kanadyjski EQ Bank 

Bank współpracuje z Trulioo, start-upem fintechowym oferującym usługi weryfikacji tożsamości online. Dzięki tej współpracy EQ może skuteczniej sprawdzać tożsamość klientów oraz spełniać wymogi zgodności z przepisami dotyczącymi handlu elektronicznego. Jednocześnie dba o ich prywatność i bezpieczeństwo danych. 

Adaptacja wychodzi bankom na dobre 


Bank, który odnajdzie się w środowisku zbliżonym do handlu elektronicznego, może więc liczyć na znaczące korzyści: 

  1. Otwarcie nowych możliwości generowania przychodów za pośrednictwem kanałów cyfrowych, takich jak platformy bankowości internetowej i aplikacje mobilne.  
  1. Wykorzystanie technologii handlu elektronicznego pozwala mu podnieść zadowolenie klientów. Docenią ofertę spersonalizowanych usług, monitorowanie transakcji w czasie rzeczywistym i całodobowy dostęp do usług finansowych. To nie tylko wzmacnia lojalność klientów, ale także poprawia wskaźniki retencji. 
  1. Usprawnienie działalności, obniżenie kosztów i poprawa wydajności poprzez automatyzację i cyfryzację procesów. Bank może lepiej konkurować w cyfrowej stawce i wyróżnić się na tle konkurencji. 

Zmiana napędzana danymi 


Strategia i zarządzanie danymi są bankom niezbędne do utrzymania elastyczności wobec rosnących wymagań klientów. Wykorzystanie danych zapewnia cenny wgląd w świadome podejmowanie decyzji i szybkie dostosowywanie się do zmian rynkowych. Jeśli Twoja organizacja potrzebuje wsparcia w zarządzaniu danymi, to zapraszam do rozmowy na temat potencjału danych w Twojej firmie. Wspólnie znajdziemy sposób na ich jeszcze lepsze wykorzystanie.