Wdrożenie ISO 20022: branża finansowa się nie spieszy
Jak pokazuje badanie Międzynarodowego Stowarzyszenia Usług Papierów Wartościowych (ISSA) na temat ISO 20022, Europa jest liderem wdrożenia nowego standardu. Inne rynki pozostają w tyle. Jednak te organizacje, które celowo ociągają się z wdrożeniem mogą ostatecznie zostać na lodzie.
Dobiega końca przełomowy rok 2023. W marcu kilka światowych systemów płatniczych przeszło na ISO 20022. Wśród nich znalazły się T2 (TARGET2) oraz systemy rozliczeń brutto w czasie rzeczywistym (RTGS) w kilku kluczowych rynkach krajowych: Australia (RITS), Kanada (LYNX), Europa (EURO 1 i T2) i Nowa Zelandia (ESAS). Również SWIFT – międzynarodowy pośrednik w rozliczaniu płatności transgranicznych – postawił na zgodność z najnowszym standardem ISO. To istotny krok na drodze do ujednolicenia i usprawnień globalnych transakcji.
Trzy poziomy gotowości do wdrożenia ISO wg Celent
W bankowości panowała powszechna zgoda, że przechodzenie na nowy standard ISO będzie stopniowe. W naszym ebooku o ISO 20022 zauważyliśmy, że nie wszyscy zdążą skutecznie i bezboleśnie wdrożyć nowy standard. W raporcie „Wyścig do ISO 20022” firma Celent wyróżniła na całym świecie trzy grupy banków pod względem gotowości do migracji i stopnia zaawansowania prac.
Pierwsza grupa to liderzy, którzy do marca 2023 mieli wykonać więcej niż niezbędne minimum prac. Druga grupa to ci, którzy co prawda zdążą na czas osiągnąć gotowość do obsługi nowego komunikatu ISO 20022, ale tylko na niezbędnym poziomie (większość przebadanych banków zaliczała się właśnie do tej kategorii). Trzecia grupa to podmioty przekonane o tym, że zrobiły „wystarczająco dużo”, ale ostatecznie okażą się nieprzygotowane oraz ci, którzy po prostu nie zdążą zrealizować prac zaplanowanych pod kątem ISO 20022.
Stan gotowości do ISO 20022 wg ISSA
ISSA doszła do wniosku, że bez wprowadzenia stosownych regulacji ani inicjatyw rynkowych szybkie i sprawne wdrożenie nowego standardu pozostanie melodią przyszłości. Raport zwraca bowiem uwagę, że to ISO 15022 pozostaje najczęściej używanym standardem w branży. Nadzieja w tym, że skoro region euro wiedzie prym w zakresie zmian i innowacji pod kątem ISO 20022, to inwestycje na terenie UE mogą skłonić większą liczbę globalnych firm do korzystania z nowego formatu. A stąd już niedaleko do szerszego wdrożenia ISO 20022 w innych regionach, co może przeważyć szalę zakresu wdrożenia na całym świecie.
Jak zauważa ISSA, choć standard ISO 20022 ewoluował, aby sprostać standaryzacji API, to ta nowa możliwość nie jest powszechnie wykorzystywana. A ponieważ oba standardy – ISO 15022 oraz ISO 20022 będą bez współistnieć przez jakiś czas, dla branży bankowej oznacza konieczność utrzymywania dwóch sposobów integracji z API. Bankowość nie będzie więc mogła tak swobodnie korzystać z możliwości open banking i aktywizacji danych w czasie rzeczywistym. Zasadnicze pytanie brzmi więc: czy banki, które uznały, że mają jeszcze czas, na pewno robią dobrze ignorując nowe możliwości?
Czym grożą opóźnienia we wdrażaniu nowego standardu
Czekanie z wdrożeniem do ostatniej chwili może się zemścić. Terminowe wdrożenie zmian związanych z ISO 20022 wymaga od banku kompleksowych zmian we wszystkich systemach architektury bankowej i procesach. Kolejnym ważnym krokiem jest odpowiednio poprowadzona komunikacja do klientów. Wprowadzenie zmian wymuszanych przez ISO 20022 zajmuje średnio dwa lata i dotyka bardzo wrażliwego obszaru działalności banku. A nieudane transakcje, błędy w zakresie płatności albo opóźnione operacje niosą ryzyko poważnych konsekwencji biznesowych.
Bank, który rozpocznie transformację infrastruktury jako ostatni w stawce staje przed ogromnym wyzwaniem w obliczu harmonogramu napiętego do granic możliwości. Na naszym blogu tłumaczymy jak ważne jest nie tylko wdrożenie ale przetestowanie rozwiązań. Jakiekolwiek problemy z dostępem do pieniędzy i opóźnienia w płatnościach mogą poważnie zachwiać zaufaniem klienta. Warto pamiętać, że udane wdrożenie to nie tylko systemy, ale też doświadczona kadra. Gdy zwiększy się popyt, ekspertów, którzy mają niezbędną wiedzę i umiejętności może po prostu zabraknąć na rynku. Jeśli bank spóźni się z pozyskaniem rąk do pracy, to opóźnienie wpłynie również na pozostałe kroki.
Co może pomóc bankom w okresie przejściowym
Istnieje sposób na zniwelowanie zarówno finansowego, jak i technologicznego obciążenia zmianami. W okresie przejściowym 2023-2025 równolegle będą funkcjonowały dwa formaty: MT i MX. W tym czasie banki mogą sięgnąć po rozwiązanie doraźne – konwerter komunikatów. Jednym z nich jest Payres, który towarzyszy procesowi implementacji kolejnych etapów ISO. To aplikacja napisana w języku Java, która obsługuje konwersję do ISO 20022 i z powrotem bez obciążania systemu centralnego. Jej wykorzystanie pozwala bankowi zyskać dodatkowy czas na zakończenie implementacji i testów w architekturze bankowej. Payres chroni bank przed konsekwencjami niedotrzymania terminu go-live. Jednocześnie pozwala na natychmiastowe wykorzystanie nowych informacji w kolejnych gotowych obszarach w czasie rzeczywistym. Od listopada 2025 roku dozwolone będzie wysyłanie i odbieranie komunikatów tylko w formacie MX.
Co więcej, konwerter Payres zabezpiecza nie tylko pierwszy etap implementacji ISO 20022 i wykorzystanie dodatkowych informacji. Kolejne dodawane w konwerterze reguły biznesowe aktywują nowe procesy wymiany danych. Systemy, wiadomości, a nawet poszczególne informacje mogą być modelowane za pomocą reguł biznesowych. Payres sprawnie poradzi sobie z dowolnym scenariuszem biznesowym. Sprawdzi się też w bankach średnich i mniejszych, ponieważ nie wymaga skomplikowanej, długotrwałej i kosztownej implementacji.
Co może pomóc bankom w okresie przejściowym
Wdrożenie standardu ISO 20022 to wyzwanie dla branży finansowej. Wymaga znacznych zmian w architekturze bankowej, procesach i komunikacji z klientami. Opóźnienia w implementacji mogą prowadzić do poważnych konsekwencji biznesowych. Konwerter Payres może pomóc bankom w okresie przejściowym, a do tego położy fundament pod przyszłe operacje budowane już w ramach ISO 20022.
Wybierając konwerter transakcji zgodnych z ISO 20022, bank stawia na rozwiązanie przyszłościowe. Ostatecznie wdrożenie konwertera ISO bez pomysłu na jego kompleksowe wykorzystanie po zakończeniu okresu przejściowego to ślepa uliczka. TO, co odróżnia aplikację Payres od innych rozwiązań dostępnych na rynku jest jej skalowalność: pozwala na efektywne wykorzystanie czasu i zasobów już teraz, jednocześnie wyznaczając ramy do rozbudowy nowych możliwości.